Problem med Dolby Atmos och Apple TV – många klagomål hos Apple
Mer än sällan så är det knepigt att få tekniken att fungera korrekt. Speciellt när det handlar om flera olika prylar som ska samarbeta för det där njutbara, optimala resultatet. Exempelvis när en TV, högtalare och medispelare ska arbeta tillsammans.
Jag har en nyare LG C1 med ackompanjerande ljudsystemet Samsung HW-Q910a (+ bakre högtalarna SWA-9500S) och mediaspelaren Apple TV 4K. En uppsättning som fungerar föredömligt väl för mitt film- och serietittande.
En av de bättre funktionerna i uppsättningen är stödet för Dolby Atmos. En ljudteknik för att använda uppåtriktade högtalare så att exempelvis flygplan, helikoptrar, regn och åska faktiskt låter som om det kommer ovanför huvudet.
Lästips: Vad är HDMI ARC och eARC? Här är svaret
Problemet: Dolby Atmos fungerar inte korrept med Apple TV (för en del)
För mig har det fungerat helt perfekt så här långt, men långt ifrån alla verkar ha samma, utmärkta upplevelse.
En del Apple TV-användare rapporterar att de inte får Dolby Atmos att fungera. I en tråd på Apples officiella supportforum har kritiken vuxit sig allt starkare ända sedan september 2021.
Just nu har tråden 25 sidor med verbala och ilskna Apple TV-användare som inte förstår varför Dolby Atmos krånglar. Och problemen som uppstår är flera:
- Ljudet tystnar helt och kommer inte igång alls
- Inte synkroniserad med bilden på bildskärmen
- Hackar och hoppar i ljudet
Många av klagomålen verkar gälla specifikt för Netflix-appen. Problemet är dock inte låst till bara den filmtjänsten utan omfattar flera andra appar för Apple TV.
Jag har själv provat flera av de stora filmtjänsterna som Netflix, Disney+, HBO Max och Amazon Primevideo utan att uppleva de problem som nämns. Det kan vara att just min uppsättning med hårdvara fungerar optimalt för mig, eller att jag bara har extrem tur för stunden.
Lästips: Creative Super X-Fi – allt du måste veta
Så fixar du Dolby Atmos-problemet med Apple TV
Apple har ingen officiell lösning och har (vad jag vet) inte kommenterat det heller. Det enda som verkar lösa det hela är att ställa ner ljudkvaliteten via inställningar till din mediaspelare. Det är inget jag kan prova och verifiera eftersom jag inte upplever problemet, men andra på Apples forum säger att det löser saken.
Det är så klart bara en temporär lösning eftersom problematiken kvarstår. Dolby Atmos fungerar inte korrekt i alla lägen och många är drabbade. Det gör att upplevelsen med Apple TV försämras och så vidare. Ingen höjdare för någon.
Jag håller tummarna att Apple ser problematiken och att de arbetar på en fix så fort som möjligt.