Instagram får nya funktioner under 2019 – här är alla

Instagram Logo

Instagram uppdateras under 2019 med en rad stora förbättringar. Det blir lättare för influencers och företag att länka sina produkter åt besökarna, och kameran får nya funktioner.

Enklare att länka till produkter i Instagram

En stor nyhet är att influencers och företag kan länka produkter i inlägg direkt på bilderna.

Detta görs genom att man taggar delar av bilden där produkterna finns. Man slipper alltså lägga länkar i biografin till ens konto, och behöver inte heller skriva kommentarer till inlägget med produktlänkar.

Tråkigt nog går det inte att länka på det här sättet till alla typer av produkter och märken.

Produktlänkar via taggar på Instagram.

Åtminstone till en början erbjuds möjligheten bara för ett litet antal varumärken. Och bara ett extremt litet antal mycket influensrika Instagram-konton får faktiskt använda den här typen av produktlänkar.

Huruvida Instagram tänker öppna taggarna för fler återstår att se, men det vore högst troligt med en bredare utrullning längre fram.

Kameran i Instagram förbättras

Kameran i Instagram uppdateras med en rad förbättringar. Bland annat ett omarbetat gränssnitt.

Facebook har inte gått ut med detaljer kring alla nyheter för kameran i Instagram. Dock vet vi att ett nytt ”Creator Mode” introduceras.

Creator Mode gör att du kan dela material som inte är ett fotografi eller videoklipp. Väldigt luddigt förklarat ska man kunna lägga upp effekter och interaktiva klistermärken – vad nu det ska betyda.

Mer om detta längre fram när Instagram och Facebook går ut med ytterligare information.

Presentationen av donationer via Instagram under Facebook F8 2019.

Donera pengar till organisationer med Instagram

På utvalda marknader går det nu att donera pengar till olika organisationer.

Man gör det enkelt genom ett speciellt klistermärke som man applicerar på bilden innan den publiceras.

Hundra procent av pengarna som doneras går direkt till organisationen som man har valt. Varken Instagram eller moderbolaget Facebook tar någon avgift för detta.

Just nu är donationerna begränsade till den amerikanska marknaden. Instagram arbetar med att utöka till fler länder, men när det sker återstår att se.

Du kan läsa mer om donationer här.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här