Allmänt

Netflix lägger ner många serier – men är det ett problem?

Netflix är världens mest populära internettjänst för att titta på film och serier. Med fler än 125 miljoner prenumeranter världen över har Netflix tagit ett järngrepp om filmvärlden – men trots en stark tillväxt hopar sig frågetecknen hos kritikerna.


Netflix har minst sagt ambitiösa mål. Före årsskiftet 2018/2019 ska filmtjänsten ha fler än 1 000 filmer- och serier under eget namn; alltså material som Netflix antingen producerar själva eller licensierar av andra med Netflix-märkning för visning på egna sajten.
Och inte bara antalet titlar har ambitiösa mål, utan även hur mycket pengar som Netflix lägger på respektive projekt. Företaget har tagit på sig ordentliga utgifter för att kunna erbjuda unikt material, nu senast med tidigare amerikanske presidenten Barack Obama och hans familj. Även producenten Michael Bay och skådespelaren Ryan Reynolds har avtal med Netflix om kommande titlar.

Rekordintäkter för Netflix under Q1 2018

Några kostnader har inte redovisats för hur mycket respektive avtal kostar Netflix, men det är inga små namn och vi kan räkna med att det blir djupa hål i plånboken. En seriös satsning som vi hoppas resulterar i något riktigt bra så klart.

Många serier är inte populära på Netflix – läggs ner

Samtidigt kommer indikationer på att filmtjänstens serier kanske inte är så populära som de hoppats på. Enligt källor inom Netflix har företaget börjat kapa serier från sitt utbud efter att intresset svikit hos tittarna.

  • Gypsy slutade sändas efter sex veckor
  • Girlboss lades ner efter en säsong
  • Flaked släpptes tidigare i juni och väntas bli nästa serie att försvinna

Ingen av de tre ovanstående serierna lyckades nå en miljon tittare under sina första sju dagar på marknaden. Det kan jämföras med följande succéserier:

  • Stranger Things hade 8.2 miljoner tittare de första 16 dagarna
  • Stranger Things 2 nådde 15.8 miljoner tittare bara på först avsnittet efter tre dagar
  • Lost in Space hade 6.3 miljoner tittare på tre dagar
  • Bright sågs av 11 miljoner på bara tre dagar

Idag har 13 serier lagts ner av Netflix de senaste 12 månaderna. Om Flaked läggs ner som många väntar sig blir det filmtjänstens tjugonde serie att försvinna totalt.
https://www.youtube.com/watch?v=y67_16zSMwk
Även om Netflix lägger ner serier på löpande band så verkar det inte finnas något slut på företagets önskan om att växa. Bara under månaderna januari, februari och mars ökade Netflix antalet prenumeranter med 7,4 miljoner. Och de extra tittarna ger ett välkommet klirr i kassan.
Under första kvartalet 2018 redovisade Netflix en rekordintäkter på 290 miljoner dollar, omräknar blir det runt 2.55 miljarder kronor. Det kan jämföras med 185 miljoner dollar under fjärde kvartalet 2017 och 129 miljoner dollar kvartalet dessförinnan.

Netflix aktievärde har stigit med 74 procent hittills under 2018

 
Brian Fuhrer på analytikerföretaget Nielsen säger till webbsajten MarketWatch att Netflix har lyckats ändra hur användarna tänker på tjänstens innehåll. När användarna tittar på serier är de beredda att investera sin tid över en längre tid.
Anledningen till att Netflix har satt ett mål på 1 000 egna serier och filmer före årsskiftet 2018/2019 är för att nå ut till alla tänkbara grupper av tittare. Det är också därför många serier nu läggs ner eftersom Netflix prövar sig fram på ny mark.
The Crown är en serie som tydligt sträcker sig utanför den normala Netflix-användaren med en betydligt äldre målgrupp i åtanke.

Hur mycket kan du tänka dig att betala för Netflix i framtiden?

Det är beräknat att 90 procent av Netflix egna material är licensierat snarare än helt producerat av filmtjänsten. Eftersom det ofta binder tjänsten att släppa två eller flera säsonger så måste de slänga pengar på en serie oavsett om den är en flopp eller inte.
Risken är att påverkar prenumeranterna hårt i framtiden med högre priser. Frågan är bara hur högt Netflix vågar dra sina priser innan användarna drar öronen åt sig. Investeringsfirman Piper Jaffray ställde den frågan till 1 100 amerikanska användare.
Så här svarade de på frågan var smärtgränsen för prenumerationskostnaden på Netflix ligger:

netflix undersokning priser piper jaffray 2018
Bildkälla: Piper Jaffray
Av undersökningen och grafiken ovan att döma har Netflix utrymme för framtiden utan alltför stora risker. Enligt Piper Jaffray kan Netflix öka sina priser de kommande tre till fem åren eftersom användarna är benägna att betala mer än för två år sedan, när förra undersökningen gjordes.

  • 64 procent av de 1 100 tillfrågade tänker inte avbryta sin prenumeration förrän priset passerar 15 USD per månad.
  • 23 procent av de tillfrågade sade att deras gräns låg på 20 USD per månad.

Notera att det finns tre prisnivåer där 14 USD är den högsta i USA.
Vilket resultat en liknande undersökning här i Sverige skulle ge vet vi inte. Min gräns går sannolikt runt 150 kronor för den dyraste nivån med 4K och HDR. Var går din gräns?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button