Bästa grafikinställningarna för Overwatch (60Hz/144Hz/165Hz/240+Hz)
Det absolut viktigaste i Overwatch är att du har högsta möjliga bildvisningsfrekvens, eller kort FPS. För att uppnå det måste du ändra inställningarna för att ställa ner all grafik till ett minimum.
Tacksamt nog kan du dra ner nästan allt utan att du påverkas negativt av sämre grafikkvalitet. Overwatch är ett intensivt spel som bitvis går extremt snabbt, och i dessa lägen märker du ändå ingen skillnad.
Och vill du spela på din högsta möjliga nivå är bra grafik ett hinder för dig. Här är några bilder som visar skillnaden på Ultra och Low i Overwatch:
Ultra
Ultra
Ultra
Low
Low
Low
Dina två målsättningar med inställningarna när du spelar Overwatch
1. Få högsta möjliga stabila FPS
Oavsett om du har en skärm som bara klarar 60Hz eller om du har en professionell gamingskärm i 144Hz till 240+ Hz så vill du ha en stabil FPS som är högsta möjliga. För att göra det måste du dra ner på inställningarna, och för de absolut flesta rejält också.
2. Minska onödiga grafikeffekter till ett minimum
Reflektioner i vatten, ljuseffekter och snygga buskar är trevligt i många spel, men inte i Overwatch. Ta bort allt onödigt som stör så presterar du bättre. Fördelen i Overwatch är att spelets intensitet gör att du inte tänker på den sämre grafiken ändå.
Så ställer du in grafikinställningarna i Overwatch
Upplösning
Välj den högsta rekommenderade upplösningen för din skärm med den snabbaste bildvisningsfrekvensen. Har du en skärm som klarar 1440p med 165Hz väljer du alternativet 2560 x 1440 (165) exempelvis.
Field of View: 103
Ju högre siffra desto bredare bildvinkel. Normal inställning är 103 och det är nivån vi rekommenderar för normalanvändaren.
Aspect Ratio: 16:9
Skärmens bildförhållande i höjdled och sidled. Just 16:9 är det vanligaste bildförhållandet. Välj det förhållande som matchar din skärm bäst. Ett annat bildförhållande som blir allt vanligare är ultravidvinkel (21:9).
Vsync: Off
Slå av vsync eftersom det ökar fördröjning från att något händer till att det visas på skärmen. En liten men onödig fördröjning som påverkar hur du presterar. Vsync eliminerar så kallad ”screen tearing”, men du kommer inte upplevera det ändå med hög FPS.
Triple Buffering: Off
Slå av Triple Buffering när du INTE använder vsync. Kan bidra till ökad fördröjning vilket vi så klart inte vill ha.
Limit FPS: Off or Display Based
Om din skärm har stöd för AMD FreeSync eller Nvidia G-Sync väljer du Display Based. I annat fall Off. Med Display Based aktiverad elimineras screen tearing, precis som med Vsync, men utan nackdelen med fördröjning.
Render Scale: 100%
Renderingen ska alltid vara 100% om möjligt. Sätter du en lägre nivå blir grafiken extremt dålig, och allt över 100% påverkar din FPS negativt. Och det rejält.
Texture Quality: Medium
Om du har ett grafikkort som klarar det så är Medium rätt val. Det ger ett bra grafikkvalitet- versus FPS-förhållande på de flesta gamingdatorerna.
Texture Filtering Quality: Low – 1X
Här kan du ställa in Low – 1X utan att grafikkvaliteten påverkas alltför mycket. Om du har grafikkortet till det kan ett steg upp vara önskvärt, men tänk på att det inte får påverka din lägsta FPS.
Local Fog Detail: Low
Low gör att du får minimalt med störande dimeffekt som kan störa dig. Gå aldrig högre än Low hur lockande det än är.
Dynamic Reflections: Off
Fler grafiska effekter som bara har en negativ påverkan för den som vill ha högsta möjliga FPS och tydlig, enkel grafik. Den här inställningen påverkar spelarnas reflektioner i spelet.
Shadow Detail: Low
Går att stänga av helt givetvis, men om du är duktig på att uppmärksamma detaljer som andra spelares skuggor bör du ha denna aktiverad. Det ger dig en liten men välkommen fördel i vissa lägen.
Model Detail: Low
Sätt denna till Low så tas onödigt kludd på kartan bort. Exempelvis buskar och annat otyg som bara är i vägen när du försöker hitta och pricka andra spelare i Overwatch.
Effects Detail: Low
Dra ner till Low så får du grundläggande grafiska effekter som trevliga att se på, men utan att din FPS påverkas negativt.
Lighting Quality: Low
Det finns ingen anledning att ha ljuseffekter som stör dig i samma stund som du försöker pricka ett huvud som sniper. Faktum är att det är onödigt med ljuseffekter oavsett läge – sätt till Low!
Antialias Quality: Low – FXAA
Undvik att stänga av helt. Den här inställningen minskar mängden hackiga kanter och FXAA ger en tydlig positiv skillnad utan att påverka din FPS speciellt mycket.
Refraction Quality: Low
En grafisk effekt som påverkar hur bra ljuset ser ut när det passerar objekt. Exempelvis fönsterrutor och vatten. Low fungerar utmärkt här.
Screenshot Quality: 1x Resolution
Påverkar inte kvaliteten på spelet utan skärmdumparna du tar. 1x fungerar utmärkt i alla lägen om du inte har väldigt specifika krav.
Local Reflections: Off
Den här inställningen påverkar hur reflektioner från fasta objekt i spelet visas. Helt onödigt när du spelar och bör stängas av.
Ambient Occlusion: Off
Ökar djupet i ljus och skuggor. Drar ner din FPS en hel del utan att ge dig några fördelar. Bäst är att slå av helt.
Ökar djupet i ljus och skuggor. Drar ner din FPS en hel del utan att ge dig några fördelar. Bäst är att slå av helt.
FAQ
Hur viktigt är en hög FPS i Overwatch?
Oavsett vilken skärm du använder så är en hög FPS viktig. Ju högre FPS desto kortare fördröjning på skärmen. 240Hz eller högre är bäst, men du vinner på att ha högre FPS även med en 60Hz-skärm.
Vilken skärmupplösning är bäst i Overwatch?
För de flesta är det den rekommenderade upplösningen som din skärm klarar. Har du en skärm som klarar 1920 x 1080 så ställer du in det i inställningarna, är det 2560 x 1440 så väljer du det.
Hjälper G-Sync / FreeSync i Overwatch?
Om du har en skärm och ett grafikkort som stöder G-Sync eller FreeSync bör du aktivera det i inställningarna till grafikkortet + skärmen. Adaptive Sync hjälper också med att eliminera screen-tearing.